Tuesday, December 14, 2010

Dua Cikgu Dalam Satu Kelas Disokong?

Assalamualaikum..ceria sungguh pagi ni..semasa sarapan tadi..aku terdengar di kaca televisyen menyatakan " 2 Cikgu Dalam Satu Kelas "..agak2 anda boleh ke? Kelas yang dimaksudkan ini..yang mempunyai bilangan murid yang ramai dalam sesuatu kelas..huhu..cadangan ini diutarakan mungkin supaya fokus setiap pelajar dapat diambil perhatian oleh guru2 berkenaan..

Namun begitu..belum tentu menempatkan 2 orang guru dalam satu kelas dapat memperbaiki prestasi pembelajaran pelajar2 di sekolah tersebut..Contohlah..cikgu A mengajar mengikut caranya dan cikgu B pulak mengajar mengikut caranya..Jadi jikalau guru2 yang ditempatkan itu mempunyai pengajaran yang berlainan..yang mana satukah pelajar2 harus mengikutinya..Lihatlah di sini boleh menambahkan bebanan seorang pelajar..betulkan guru2?..

Pendapat aku..kita haruslah kekalkan sahaja cara pembelajaran yang lama..mungkin ini akan membebankan para guru dan jugak pelajar..sekian..NEVER SAY NEVER..peace!!





Source: Yahoo images
Source artikel: Berita Harian

2 comments:

Nur Mudrikah said...

bagi saya la, kalo dalam satu kelas ada 2 cikgu mesti ada mendatangkan masalah nanti. silap2 student makin pening dgn explaination dari ckgu. boleh jadi jugak nti ada gaps antara ckgu, sebab ckgu A jeles kat ckgu B ke dalam konteks perhatian dari murid. huhu.. seorang ckgu dah cukup sebenarnya utk kawal satu kelas, cuma bgantung pd cara dia lead kelas tu je..

Syafiq Rosli said...

nur mudrikah..sgt bgus komen awak ni..sy setuju sgt..