Sunday, December 5, 2010

Contest Cerpen Sesedap Rasa


Salam..hari ni aku rasa nak bercerita pulak kan..hehe that's why aku join contest..cam ne la gaya aku tulis cerpen ni kan..:)..kalau anda semua mahu mereka cerpen sendiri..mai2 klik sini..

Mari2 aku nak mula cerita da ni..
 Di tengah kesibukan bandar, tinggalnya seorang gadis yang peramah, bersusuk tubuh kecil dan kulitnya yang sawo matang. Namanya diberi Lia oleh keluarganya. Lia merupakan anak sulong daripada 4 orang adik beradik. Walaupun pun bertubuh kecil, Lia mempunyai habitat iaitu bayangkan satu hari 3 pinggan boleh dihabiskannya. Apa yang pelik tentang Lia ini, kalau boleh hari-hari dia inginkan ayam goreng. Maka, terpaksa hari-hari mak dia pergi ke pasar membeli ayam. Mak Lia pernah berkata" Lia kau ni asyik makan ayam je kan, macam ni engkau tinggal dekat reban je la". Lia hanya tersengih mendengarkan sinis maknya.





Pada suatu hari, waktu Lia tengah khusyuk makan, tiba telefon bimbitnya berbunyi. Lia tersedak dan berkata " Alahai telefon aku nak makan pun kau kacau ye". Lia menerima mesej pesanan ringkas dariapada kawannya yang mahu kredit daripada Lia. Di situ Lia berasa hairan, " huh! kata anak orang kaya, kredit pun nak minta kat aku ye". Lia tergelak seketika, namun dia tidak pernah menghampakan kawannya. Jadi dia pun layan kerenah kawannya.


Di waktu petang dengan angin sepoi-sepoi bahasa, sedang Lia berjalan-jalan melihat keindahan alam, tiba-tiba sebuah teksi yang meluru laju dari jauh. Lia terkesima seketika " Eh, gila ke apa pemandu teksi ni bawa laju", dengan nada yang marah. Kebetulan pula lalu seekor kucing untuk melintas jalan secara tidak tentu hala, " mabuk ke kucing ni?" Lia tergelak besar di situ. Nasib masih menyebelahi kucing tersebut, apabila pemandu teksi sempat menekan brek emergency. Lia terperanjat sambil berkata " wah, KL DRIFT ke ni? mujurlah kucing tu selamat". 


Di dalam perjalanan pulangnya, tiba-tiba Lia ternampak lelaki seakan-akan SYAFIQ ROSLI. Lia berkata" aku di dalam syurga ke ni, tidak pernah aku nampak lelaki hensem macam tuh". Hati Lia mula berbunga-bunga dan mula berangan hingga ke awang-awangan. Malang tidak berbau, tiba-tiba Lia terasa gegaran yang sungguh kuat sehinggakan jejaka yang dilihatnya tadi kabur dari penglihatan. Rupa-rupanya Lia dikejut oleh ibunya kerana Lia terlewat pergi ke sekolah..Tamat

NEVER SAY NEVER..peace!!







Tag: 


11 comments:

Sepi tanpa mimpi said...

mungkinkah lia yang ku kenali? haha

Anisa Hang Tuah said...

lelaki yg seakan2 syafiq rosli tu hensem
heheheh

Syafiq Rosli said...

sepi tanpa mimpi..haha no komen

anisa..hehe ye ke..xde la..:)

::cikjuju::◕‿◕ said...

hahaha..mcm2 la ko shafiq...

Syafiq Rosli said...

cikjuju..haha aku redah kn je..

Ain Zulaikha said...

terima kasih join kontest :) apa2 akan di update.. gud luck..

Syafiq Rosli said...

ain..u r welcome

Muslimah Optimis said...

syafiq, ada orang mimpi kamu ek semalam.. hehehe.. good luck k...

MO pun join jugak.. jom baca

Syafiq Rosli said...

hehe..xtau la MO..thank MO..i will

Hanim Mahali said...

join jugak dia contest ni..... Gud Luck !
Baca cerpen hanim jugak
http://gadishanim.blogspot.com/2010/12/contest-cerpen-sesedap-rasa.html

Ain Zulaikha said...

ADA UPDATE UNTUK CONTEST INI, SILA TINGGALKAN KOMEN

http://ainzulaikhas.blogspot.com/2010/12/update2-contest-cerpen-sr.html