Tuesday, December 21, 2010

Cinta Sebelum Dan Selepas Perkahwinan

Assalamualaikum..rasanya lama aku tidak membincang topik pasal cinta..huhu..asyik-asyik cinta je kan..ada apa dengan cinta ni..:)..ok pertama sekali cinta memang lah anugerah dari pada tuhan..di kala bercinta semuanya menjadi indah..tetapi..eh ada jugak tetapi ni kan..kata orang-orang tua..cinta selepas perkahwinan adalah lebih romantik..betul ke?? kalau nak tanya aku..memang lah aku tak dapat jawab..sebab aku pun bujang lagi..huhu..lambat lagi nak kahwin..sejauh manakah kebenaran itu??

Cinta sebelum kahwin ni bermakna kita bercinta sewaktu belajar dan juga semasa di tempat kerja..zaman sekarang..ramai di antara kita bercinta sebelum kahwin..tetapi pendapat orang-orang tua agak bercanggah dengan pemikiran orang muda sekarang..mereka menyatakan " nak tak perlu bercinta pada waktu sekarang ni..bila dah bekerjaya nanti..banyak pilihan..bila dah pilih terus je ikat " agak-agaknya boleh ke macam tuh..perasaan orang mana kita tahu kan..

Sebenarnya bukan senang untuk mengenali diri seseorang..yelah contohnya macam kita baru berkenalan tak kan lah tiba-tiba kita nak ikat dia terus..mesti la terkejut pasangan kita tuh..Namun ada sesetengah pendapat menyatakan bercinta selepas perkahwinan lebih romantik..ini disebabkan kerana..pada pemikiran mereka..pasangan yang bercinta selepas perkahwinan sudah mempunyai ikatan yang sah..jadi mereka lebih senang beramah mesra..

Aku pun tak pasti yang manakah boleh dijadikan panduan..hoho..yelah kalau kita tak ikut kata orang - orang tua..mereka lebih merasa garam dulu daripada kita..jadi fikir-fikirkan lah..

NEVER SAY NEVER..peace!!

19 comments:

zOuL.MzMn said...

aku x pernah bercinta camne fiq?

manna_salwa said...

pengalaman saudara sndri mcm mane?

ade la pros and cons nya..

kalau pandai go on la b4 marriage, tp.. jangan bia cinta sblm kawen lg indah dr lepas kawen..


uhuk~


neway, thnx for ur wish n visit at my blog. really appreciate that..

:)

tQ~

~SYAZ~ said...

hahaha..
orang kate kalau bercinta sebelum kawin ni nty bile dah kawin mudah jemu..sebab semua psl dye kite da tau..ngeh3..x tau la ni hanya pendapat je..
pastu kalau cinta lepas kawen baru dpt kenal pasangan kite lebih lagi..ha!camtu baru best..

efa said...

huhu topik ni..ssh nk jawab but ok what bercinta lepas kawin..tak rsa jemu kot..

Pink Pearl Lady said...

bercinta sebelum kawin nie biasala ada batasnya,pantang larangnya, batasan itu selalunya orang terlajak dan bila dah kemaruk apa pun dah tak kisah jadi bercinta lepas kahwin kan senang....

Syafiq Rosli said...

zoul..hoho tak tau la aku..haha aku bukan doktor cinta..hehe

manna..huhu pengalaman cinta mmg mcm2..huhu..xpela kita berserah kepadanya

syaz..maybe btol jgk awak ckp tuh kn

efa..yep mungkin ada sebab2 tertentu kan

Zara Affendi said...

hoho. nak cinta lepas kawen r kalo boleyh.. :)

~marlia maya~ said...

haha~nice entry~fikir2 kan la :)~tq 4 sharing :)

HaNa HoNeY said...

erm..tah..
p kalo bercinta lepas kawen bnyk cbrn nyer kowt...
masing2 xbape kenal..
but at the same time xde la bosan sgt en sebb bnyk yg kiter perlu thu pasal sibini/sisomi..
hehe
bercinta 5 6 7 8 tahun..then kawen plak...xke bosan oii...hahaha
len org len pandgn kowt

Syafiq Rosli said...

zara..hehe tpulang pada masing2..

marlia..u r welcome eh

hana..maybe btol apa yang hana cakap tuh..pendirian masing2 la kn

MAPPIAU said...

sebenarnye ade pro dan kontra bercinta sebelum dan selepas kawin nih. terpulang pade empunye diri masing2.

macam akak, kenal suami dari form 2 dan sekarang ni dah 5 tahun kawen alhamdulillah. :)

Syafiq Rosli said...

mappiau..wow alhamdulillah kak..jodoh masing2 kan..nak buat mcm ne..all da best..

Funkie Fairuz said...

MENAREK ! i like . ;P

Syafiq Rosli said...

funkie fairuz..thank eh

pearl jade said...

kalau mak syafiq suh khwin dgn pilihn die,syafiq ikut x?
saje je tny..sbb sll bce novel mcm ni
cinta lepas kahwin=)
suami xsuka pas2 lama2 suka

Syafiq Rosli said...

pearl jade..ntah la..syafiq pn mls nk pikir..huhu

pearl jade said...

haha..blum smp msa utk syafiq pikir kot.hehe

Syafiq Rosli said...

pearl jade..hehe fokus stdy dlu

Amanina Sofea said...

mmg la btul ckp org tue2..
skrg brcinta smbil blajr..
apepun nk hbiskn stdy dlu.. ^^