Tuesday, April 5, 2011

Seronok Kalau Kita Tahu Semua Dialek Bahasa



Bahasa biasanya melambangkan kita kepada sesuatu bangsa..tetapi aku sebagai rakyat Malaysia..aku berasakan tidak rugi aku lahir di negeri tercinta ini..yelah..memang kita memartabatkan BAHASA MELAYU..namun di dalamnya terdapat pelbagai dialek..aku seronok weh bila dengar sorang2 cakap..memang layan..tak tipu punya..baik korang cuba..

Dialek bahasa yang biasa aku guna:

Ganung kita

Klate

Kedah mai

Pinang mai

kalau nak ikutkan negara kita memang banyak dialek kan..setiap negeri ada kot..masa mula2 aku masuk diploma..sampai orang tak boleh cam..aku ni orang mana..haha..mana taknya..kalau aku kecek dengan ore klate aku balas balik klate..kedah pulak..aku cakap kedah..haha..jadi mereka semua konfius..hehe..tapi aku tak kisah pun..aku enjoy der..layankan semua..hehe..

tapi aku rasa kan dialek negeri PERAK tengah malatop kot..ni semua gara2 HANTU KAK LIMAH si USOP tuh..haha..pelawok2..aduh pecah perut weh..apa2 pun..cuba lah belajar semua dialek..senang kita nak pergi mana2..

psst..aku orang MELAKA..hehe..

mood: soley2..


11 comments:

Ujang9897 said...

LAHABAU KAU......!!!!!!!!! =)

Cik Ila said...

bahasa2 kt Malaysia semua best2..jom baca entri cik ila..pasal bahasa2 kelantan pulak...

Cik Ila said...

bahasa2 kt Malaysia semua best2..jom baca entri cik ila..pasal bahasa2 kelantan pulak...

iekasub said...

bahasa jawa jangan lupa belajar ;)

HaFizaH aYu said...

kepak mek maok klakar mcm2 jnis loghat tok..fhm sik??saje nak test hehe

Misz Niwa said...

lve being malaysian :)

adrinaqamarina said...

kte datang bukan nak komen, kte datang nak bako! haha

kte paling suka dengar orang selatan cakap. thehe.

tapi paling tercengang dengar orang sarawak la cakap. tu memang ag tak paham. sabah oke.

cikpia said...

aku orang kedah, bley cakap kelantan + terengganu + johor + perak + sarawak. thanks to sistem pendidikan kita yang memajmukkan negeri di pusat2 pengajian.

KAMIHIDUP said...

KAMI suka utagha. gila best, habak mai habak mai. :)

zikeryhassan said...

kau pandai berbahasa jawa? hehe

kira kekuri said...

bahasa jiwa bangsa..banyaknya dialek yg d cakap..huhu ^^
dialek sabah bla plak? hehe.btw singgah sni :D dri fb