Wednesday, December 29, 2010

Cili Mampu Singkirkan Lemak??


Sungguh aku tidak sangka..ingatkan cili hanya sebahagian daripada perisa makanan..rupa-rupa ada baiknya jugak untuk kesihatan..huhu..bagi aku orang selatan memang tidak terlepas lah..kalau setiap kali makan..wajib ada makanan yang berasaskan cili..tak kiralah sambal belacan ke?? sambal ikan bilis ke?? opss..terliur aku jap..:)

Berdasarkan pengkaji dari AS ( John Won Yun) capsaicin boleh mengatasi obesiti dalam mengurangkan kandungan kalori, mengecilkan jaringan lemak dan menurunkan kadar lemak dalam darah. Capsaicin adalah bahan dalam cili yang memberikan rasa pedas malah ia mampu bertindak menurunkan berat badan serta hilangkan timbunan lemak dengan cara menjadi protein dalam tubuh.

Sudah tentu aku pasti ramai yang tertanya-tanya..betulkah mengenainya..tetapi kajia lanjut masih dilakukan untuk keberkesanan fakta ini..

Source: REMAJA

NEVER SAY NEVER..peace!!

17 comments:

Rozuan Ismail said...

betul ke ni oleh singkirkan lemak..makan cili banyak2 kan sakit perut plak nanti..

Cik Embun said...

hahaaa..
lepas ni sapa nak diet p mkn cabai byk2..

Syiela O-lala said...

pasni makin kurus la. ari ari mkn cili :)

Syafiq Rosli said...

rozuan..aku rasa memang boleh kot..tapi kuantiti yang di ambil xleh lah byk2 sgt kn

cik embun..haha..abih la..mengadap toilet je nt..

syiela..hehe tuh la

zaira said...

memang boleh kot. sebab saya kuat makan cili. boleh makan begitu sahaja.

badan maintain je walaupun kuat makan
:D

Syafiq Rosli said...

zaira..wow memang fan cili la ni eh..:)

Halia Kentang @ Annpaan said...

iye ker?
ley jd krus??
tp sy xthn mkn pedas la plk..
huhuhu

Syafiq Rosli said...

halia..tuh la sy pn baca magazine ni..:)kalau xbleh bek ikut cara lain ye..:)

adamhafiz ツ said...

sdap pe ? :p

Azmira Yusoff said...

my favvv :) takde pedas xseleraa :(

tp bile slh mkn .. jwb nye date ngn mr.jamban .. bdn pun lembik jee

ADfeez said...

pnh dngar jugak fakta nie... makan pedas... pas nie memerut lah jwbnya.. ekekeke ;P

raudhah said...

salam, penah gak terbaca ttg ni..

cuba bayangkan, badan nnt kurus la sbb dia potong lemak, tp silap hari bulan (ari bulan tak penah silap) haishhh, kene plak buang apendik ke atau buang organ2 lain.

ye tak syafik? terima kasih sudi ziarah raudhah td =)

bungakuning . said...

cili . alamak! aku tak dopet makan pedas2 nii . hihi

Syafiq Rosli said...

azmira..yeah me too la..hehe

adfeez..hoho tuh mgkin da terlebih kot

adamhafiz..yep mmg sodap la..hehe

raudhah..tuh la orang cakap..biji cili ni boleh jadi apendix

bungakuning..hehe..dah tuh mkn ape je

||| PöJìé PööH ||| said...

Cery bery la jawabnyaa!

y-A-n-A said...

yana xle makan cili bnyak2 laaa~ nanti macam2 hal.. hehehe :DD

Syafiq Rosli said...

pojie..haha tau xpe

yana..hehe tuh la tgk ketahanan bdn msg2 la kan..:)