Monday, December 13, 2010

Bertudung: Fesyen atau Tuntutan?

Assalamualaikum..sekarang ni seperti yang sedia maklum..kita bagai dihujani pelbagai fesyen tudung..tadi aku ada tertonton satu program Dr. Fadhilah Kamsah yang menceritakan berkenaan dengan wanita yang bertudung..Di sini bukan la aku nak perli siapa2..aku cuma berkongsi apa yang aku rasa penting untuk masa kelak..

Yela..kalau anda jugak perasan..tudung mempunyai pelbagai jenis..sampaikan aku sendiri pun dah tak ingat nama2 tudung ni..huhu..Berbalik kepada program Dr. Fadhilah Kamsah, artis jemputan merupakan Catrina Ross yang dahulunya tidak bertudung tetapi sekarang ni dia tampil dengan imej bertudung..Wow!! bagi aku penghijrahan yang besar..

Aku bukan la nak bercerita pasal artis ke ape..tapi aku tujukan kepada semua kaum wanita..Bayangkan Catrina Ross menceritakan pengalamannya bagaimana dirinya dicemuh akibat memakai tudung..Sungguh cetek pemikiran orang kitakan..namun itu tidak mematahkan semangat dia untuk terus bertudung..

Ada sesetengah wanita mennjadikan tudung hanya sekadar fesyen semata-mata..Betulkah itu??Sedangkan kita sebagai muslim..wanita dituntut bertudung dan merupakan salah satu cara menutup aurat..tetapi perkara sebegini aku tahu memang tidak boleh dipaksa..Biarlah ia sendiri..bertudung memerlukan niat yang ikhlas..Sekian..NEVER SAY NEVER..peace!!





Source: Yahoo images



11 comments:

Ayuni said...

btul, btudung utk tutup aurat, dlm surah an nur ader ckp...aper2 pun ikutlh Al Quran...

Citarasa Rinduan said...

shafiq

kak pun tadi tengok gak rancangan itu..kebetulan slps solat...workout sambil layan tv..

setuju dgn kata2 kamu...biarlah...apa pun bertudung kena seindah dan selembut pemakainya

Syafiq Rosli said...

Ayuni..yerp..btol tuh..niat kte kna btul kn..

Syafiq Rosli said...

citarasa rinduan..sis sama la kitakan..yerp sy stju dgn kata2 sis

Anisa Hang Tuah said...

bertudung kerna Allah & perlu ikhlas.,bukan fesyen semate2

adrinaqamarina said...

harap3 dye pakai kerana ALLAH :)

Syafiq Rosli said...

anisa..yeah..correct tuh..hehe

adrina..btol tuh kan..:)

Awatif Azizi said...

bertudung 2 tuntutan dalam islam...
tp lau bertudung 2 biarlah ikhlas kerana Allah..
x rugi lau kte buat sesuatu yg baik..

*bwt chantek header baru..

hihihi..
=)

Syafiq Rosli said...

awatif..hehe btol kata2 awak tuh..hehee thank eh

mira.una said...

ade org penah pesan kt mira

'pompuan kene pilih same ade nk tutop aurat atau sekadar membalot aurat'

sampai skrg mira pgg prinsip tu..tp kdang2 tkot gak kalau2 nk tutop tp hnye membalot..syfiq pham x ayt mira ny?haha bebelit2

Syafiq Rosli said...

mira una..haha paham2..kan 2 3 kali bc la..ngee