Wednesday, March 2, 2011

Bahana Kahwin Muda

Kahwin oh kahwin..bila disebut-sebut pasti nafsu keinginan untuk berkahwin pada setiap orang membuak-buak..jangan tipulah kan..lagi-lagi perempuan..opss..aku tak cakap..orang lain yang duk habaq kat aku..haha..perkahwinan memang merupakan sebuah majlis yang indah..tetapi acapkali sering disalahgunakan masyarakat zaman sekarang..

Cuba kita lihat..kes-kes penceraian yang berlaku di negara kita..tak silap aku..berlambak-lambak kot..malas je aku nak buat statistik..lihat pada mata kasar pun kita dah boleh agak..berapa ramai yang bercerai..okeh isu kahwin muda ni lain pulak ceritanya..sebenarnya majlis-majlis perkahwinan yang kita hadir..tak semudah yang di sangka..

Memang ada yang mengatakan kahwin muda menjanji kehidupan yang manis di masa muda..tetapi bahagiakah mereka..pelbagai persoalan boleh ditimbulkan..ada sumber jugak menyatakan..perkahwinan muda kadang-kadang tidak menjamin bahawa mereka boleh kekal..kerana kematangannya belum sampai pada tahapnya..yela darah muda..mereka jugak masih inginkan keseronokan dan kebebasan yang belum di kecapi..jadi sebelum sampai ke jinjang pelamin..fikirlah masak-masak sebelum melaksanakannya..

NEVER SAY NEVER..peace!!

17 comments:

Ayuni said...

setuju....keje dulu...nnti kawinlh....

misz aisya said...

bagos sbnr nyer kahwin muda..dpt elak maksiat..

tp, kne pastikan betul2 brsedia n ckup matang nak berumah tangga..

only God knows..:p

SiS NaD said...

1 oF My oFiSMaTE PNaH NaSiHaTKaN KaMi; aDiK2NYa, JaNGaN KaWeN aWaL, NaNTi MNYeSaL... SeBaB DieR KaWeN aWaL... uMuR 19 Lau Tak SaLah... Hmmm...

Yuslia Suhana said...

Sebab tulah org kata kalau dah bersedia baru kawen. Dah bersedia pikul tanggungjawab baru kawen. Umur tak menentukan kematangan. Kalau umur dah 40 pun masih nak berpoya-poya lagi, camne tu? kekekek

Unknown said...

mungkin tapi tak semua..ada je yg kahwin muda maintain smpai sekarang like old peoples..

KAMIHIDUP said...

mana ada bahana bila nak dirikan masjid??? yg pntg doa, supaya dirahmati, dugaan mesti ade,cre atasi tuk kene aplikasi dgn betul. :)

Awatif Azizi said...

salam...

kena fikir masak2 lu...baik buruk kawen awal nie...

bagi lelaki lau daa ase diri daa bley bg komitmen n daa sedia pikul tanggungjawab sbg ketua keluarga 2 bley la kawen..lau x sabar jew lerr... =)

Ayun Ayunar said...

SR rase, Kahwin muda tu dlm kategori umur bape?? :) waa sy nak kawen hujung tahun ni..

amniey91 said...

kawen awal ada baik n ada buruknya gak...
yela,dari asyik duk wat maksiat je baik kawen....
tapi kena la bersedia jgk nak pikul tanggungjawab....

Ujang9897 said...

aku muda lagi ke tak ek..=)

Nazz@Purple said...

berkahwin bkn utnuk sehari dua..kena fikir masak2 dahulu sebelum ambil keputusan..doa penting..janji allah..bila smpai jodohnya..kt ak bersatu dgn insan yg dijanji utk kita..cpat lmbat.kt tak tau..

nurkaloi said...

weee~~~sokong!!!

yeah relax-relax sudah
sye masih mude
hahahaha

okeh kiter g mkn free jer kat knduri org k

::FAIZ:: said...

kawen bila btl2 bersedia dari segi mental dan fizikal...

Faten Rosli said...

prepare byk2 dulu.. baru leh kawen.. kawen itu bukan mudah..

Wahida Nasution Thakhrim said...

ada yang pesan kahwin awal tu bagus.. ada juga yang kata kahwin awal tu banyak susah dari senang.. AcHiKz rasa terpulang pada individu sendiri sebab cara menangani sesuatu perkara tu berbeza pada setiap orang..

Izzi MyaZaRa said...

erm...ader btolnyer 2...

cik sakdi said...

kalau kite fikir fikir dan fikir pastu takot takot dan takot untuk kahwin, alamatnya sampai kesudah la tak kahwin coz takot nak tanggung risiko. kalau dah ditakdirkan bercerai, xade ape leh buat. xade orang kat dunia ni yang kahwin untuk bercerai. hehe