Saturday, January 1, 2011

Hitam Putih Kehidupan

Assalamualaikum kepada semua..dalam kehidupan yang fana ini..kita tidak terlepas melakukan perkara baik dan jugak perkara buruk..mungkin ini sudah menjadi lumrah kita sebagai manusia..adakah ini  di anggap " Hitam Putih Kehidupan "?? seringkali kita dengar, kebiasaannya hitam dikaitkan dengan perkara-perkara yang tidak baik..dan yang putih hanya melibatkan perkara-perkara yang baik..adakah ini telah termaktub setelah sekian lama?? 

Mungkin pandangan kita sebagai seorang insan, hitam itu adalah sesuatu benda yang kotor dan jijik dan bagaimana pula pakaian atau barangan yang kita pakai mempunyai warna hitam?? memang penuh persoalan di dalam hidup kita ni..hanya diri kita yang hanya dapat menjawab segala pertanyaan itu..

Putih dilambangkan sebagai kesucian..bersamaan bayi yang baru yang dilahirkan ibarat kain putih..hanya perlu dicorakkan dengan betul..kalaulah ia sempurna maka sempurnalah orang itu..Betulkah putih itu suci?? Adakah kita yakin disebalik keputihan itu tidak mendapat sebarang kekotoran?? Berpikir sejenak merenungkan kata-kata ini..

Walaupun aku telah dewasa..aku masih memerlukan petunjuk untuk meneruskan kehidupan yang serba sederhana..aku masih perlu dicorak supaya aku lebih terurus.." Hitam Putih Kehidupan " mungkin bagi aku hanya ungkapan biasa..namun aku masih mencari apa yang tersirat dan tersurat di dalamnya..Siapa lagi yang kalau bukan kita yang mengubah diri kita sendiri..sekadar berkongsi apa yang tertulis di hati..sekian

NEVER SAY NEVER..peace!!

7 comments:

Unknown said...

hitam putih kehidupan itu lumrah.. kita tak pernah lari dari lakukan kesilapan.. tak semetinya yang hitam itu kotor dan tak semestinya yang putih itu suci.. itu hanyalah luaran semata-mata kerana di dalam hati hanya kita dan Tuhan yang tahu..

URY said...

Sesuatu yg putih sangat senang utk diwarnakan hitam, tapi agak susah untuk memutihkan sesuatu yang hitam......
Jadi, berfikirlah dulu sebelum menghitamkan sesuatu yang putih.

Cik Para said...

betul2... hitam putih my fav colour also :) .... kita yg mencorak kehidupn kita sebenarnye..

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

the way we act to the world, this is what we called black and white.. some people love and allowed themsevels to love black, but some people not!

try to know urself, insyallah semua okei dengan azam baru di tahun baru!

happy new year!

Syafiq Rosli said...

rozuan..thank 4 da komen..

9w2ury..nice komen yaw..

rockstar chan..btul tuh..jangan pilih jalan salah

fifiey..huhu thank 4 da komen n wish

ijatnuar87 said...

kehidupan ini bukan setakat hitam dan putih...ada banyak jenis lagi warna yang ada...apa yang penting,warna yang kita pilih...itu yang akan mencorakkan kehidupan kita...pilihan ditangan kita...

Syafiq Rosli said...

ijatnuar..btul tuh bro..nawaitu kita menentukan sgalanya