Thursday, December 9, 2010

TAJUK SEGMEN CERPEN KREATIF: DUNIA DI AMBANG KEMUSNAHAN


Salam, dalam waktu yang dingin dan mendung, tiba2 aku nampak bro BEN ASHAARI membuat segmen yang melibatkan aku untuk membuahkan idea..i will take this challenge..:)
So, jika anda semua mau join..klik sini..

DUNIA DI AMBANG KEMUSNAHAN


Dalam era globalisasi, bumi hijau yang dahulunya menjadi tumpuan para pelancong, tatkala kini tidak lagi. Di manakah silapnya yang bumi hijau di anak tirikan oleh manusia? Aku (bumi hijau) bingung tergamak manusia melakukan semata-mata untuk kepentingan diri sendiri. Aku (bumi hijau) tidak rela dimusnahkan, bukankah aku begitu penting untuk manusia. Ternyata manusia yang alpa ini tidak menghiraukan flora dan fauna dan impak-impak negatif yang bakal melanda ke atasnya. Kata pepatah " Habis Madu, Sepah Dibuang " begitulah aku diperlakukan.

Lihatlah manusia! Lihatlah! Kealpaan tidak membawa sebarang keuntungaan. Inikah yang mereka mahukan umpama " Padang Jarak Padang Terkukur ". Aku (bumi hijau) kini tidak lagi seperti dahulu hanya sebutir pasir yang tidak mendatangkan sebarang faedah kepada mereka. Insaflah wahai manusia, sayangilah bumi hijau anda. Sesungguhnya, aku (bumi hijau) ini tercipta hanya untuk dipelihara oleh engkau. Sekian..

NEVER SAY NEVER..peace!!

17 comments:

Sepi tanpa mimpi said...

semoga berjaya

Rockstar Chan said...

nice one ..:)

Ujang9897 said...

gd luck bro...jom bace cerpen gua pulak..hee

Silent Thinker said...

kamu di tag!
http://safiyahezora.blogspot.com/2010/12/contest-contest.html

Kuronofu91 said...

Hisshh...ni macam dah lebih 100 patah perkataan dah ni...??? hehehe

Aflina Affandi said...

good luck !

Muslimah Optimis said...

wah capik...

aku bumi hijau sudah semakin tua.. tak lama lagi aku akan mati.. dan kamu semua yang berada dalam perut aku juga akan mati..

sama2 beringat ye...

MO pun join... jom baca...

Rockstar Chan said...

sy pun dh join :) bce sy nye jgk.. u pnye best lol :)

Citarasa Rinduan said...

good luck shafiq...

HonEyBuNNy said...

good luck...;-)

fatin hanani said...

wah ada segmen baru ka??
menarik segmen ni :D

Syafiq Rosli said...

sepi tanpa mimpi..thank ya

rockstar chan..hehe thank2..:)

ujang..okeh nt aku terjah satu2

silent thinker..hoho rs bertuah lak..hehe

kuronofu..haha xtau la terlajak da kot..haha

aflina..thank eh

MO..okeh jap lg sy terjah eh

rockstar chan..jap lg sy jenguk..hehe

citarasa rinduan..thank sis

honey bunny..thank eh

fatin hanani..tuh la ade segmen nsb perasan..hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

good luck

Nur Mudrikah said...

bombastik! gudluck!

dari blog BA.. jom dtg rumah sy..
http://nurmudrikah.blogspot.com/2010/12/segmen-cerpen-kreatif-rintihan-seorang.html

Syafiq Rosli said...

LM..thank sis give me support..

Mudrikah..u too..thank ya

QaRr JaliL said...

pergh..
ada harapan ni..

Syafiq Rosli said...

qarl jalil..hoho..xde la aku besa2 je lol