Tuesday, December 14, 2010

Kenapa Bahasa Melayu Mudah Di Pelajari?

Assalamualaikum..huhu aku baru je sempat nak menyentuh keyboard ni..siang tad maklumlah sibuk pergi main bolingkan..lenguh2 sudah tangan aku..jadi aku menerus kerja biasa aku dengan mengadap blog lah apa lagi..:)Ok..hari aku ingin mempersoalkan..kenapa bahasa kita mudah dipelajari..contohnya..dekat pam minyak..kita boleh tengok pekerja2 asing di sana mudah bertutur Bahasa Melayu sedangkan kita tidak tahu langsung bahasanya..

Macam aku pulak..sekarang ni aku mengambil bahasa tambahan iaitu Mandarin..Huh..bukan main susah lagi aku nak mengingatnya..siap ada baris2 lagi dekat perkataan dia..Itulah yang bermain2 dipikiran aku..kenapa Orang Cina dan India serta kaum2 lain dapat menguasai bahasa kita..tapi hakikatnya kita sebagai kaum majoriti tidak mengetahui serba sedikit pun tentang bahasa lain..Kenapakah?

Sepatutnya, kita pun perlu mempelajari bahasa lain..kata orang " tak banyak pun tak pe lah yang penting kita tahu jugak kan "..sedikit2 lama jadi bukit..itulah yang aku maksudkan..Yelah orang lain mempunyai kemahiran dalam menguasai banyak bahasa..takkan lah kita nak duduk berdiam diri sambil berpeluk tubuh..Mahu tidak mahu kita perlu jugak ambil inisiatif untuk memahirkan diri kita..beringatlah..sekian..

NEVER SAY NEVER..peace!!

3 comments:

Sepi tanpa mimpi said...

aku belajar bahasa jepun! haha

Ayuni said...

sbnrnye smu bhs sng, pcylh sbb sye amik linguistic....

Syafiq Rosli said...

sepi tanpa mimpi..haha..arigato

ayuni..ye ke..huhu mkna niat kta je nak ke xnak kan..