Tuesday, December 7, 2010

Bahana Berblogging?

Salam..bahana berblogging??jangan tertipu ye..bukan ape..dekat sini aku mau skit kongsi info2 ape yang aku penah pelajari dulu..tak salah kan..huhu..kalau kita mengadap laptop atau komputer dengan cara bukan ergonomic dan juga dalam jangka masa yang lama..maka terdapat la SIMPTOM2 yang akan kita hadapi:

  • Sakit Belakang- Sakit yang datang nye dari belakang badan kita akibat terlalu lama duduk ataupun posture badan yang tidak betul.
  • Sakit Tengkuk- Tengkuk akan mengalami kesakitan akibat kedudukan yang statik.
  • Sakit Punggung-Punggung akan berasa kebas akibat duduk terlalu lama.
  • Carpel Tunnel Syndrome- Sindrom yang akan menyebabkan tangan akan menjadi kebas akibat daripada pengulangan kerja yang sama.
So, untuk mengelakkan korang mendapat simptom2 ni..kita harus la mengambil rehat lebih kurang sepuluh minit kalau kita mahu hindari simptom2 ni..Tak lupa jugak, kalau kerusi yang digunakan haruslah bersesuaian dengan badan..simple kan..NEVER SAY NEVER..peace!!

11 comments:

Sepi tanpa mimpi said...

kaulah! masa cuti ni asyik post entri je.
jangan sakit sudah. hee

Anisa Hang Tuah said...

hehehe
rehat2
setakat ni nis tak kena lg
huuuuuuuu

Awatif Azizi said...

alhamdulillah wt mase nie xdew papew... ;)

Citarasa Rinduan said...

tq yer shafiq

tapikan kak suka bebaring diatas katil

apa kesannya yer?

adrinaqamarina said...

kte blogging sambil meniarap la pulak lepas ne!

never say never. yeay!

ierayahaya said...

betul tu. Asyik menghadap komputer ni boleh mendatangkan banayak juga penyakit. habis kalau dah kena kerja 24 jam dengan laptop ni hbsla..

Syafiq Rosli said...

sepi tanpa mimpi..haha aku ade jgk la rest..

anisa..bgus2..klu bleh elakkan ye..

awatif..bgus..jangan terkena da la..ehehe

citarasa rinduan..kalau berbaring mayne dada kita rasa sakit..akak penah rasa?

adrina..haha meniarap pun skit dada la..xbest..ngee

iera..tuh la..klu jadi typist yg pling bhya tau..

Green Apel said...

alhamdulillah..takde lagi setakat ne terkena bahana tu..hehe^_^

Syafiq Rosli said...

green apel..huhu tuh la nsib bek kan..:)

cik baya said...

betoi2..
n g satu nak tambah..
*akan mnambahkan power mata saya..
means..makin rabon la mata ku..kuang2..
;p

Cinta Untuk Nabila said...

tulaa ko capikk..blogging,onlining saje..p stdy lg bgos.haha :D