Thursday, February 10, 2011

Valentine Day's Adalah Haram


Tanggal 14 Februari pasti ditunggu-tunggu oleh pasangan yang bercinta..namun bagi masyarakat Islam adalah dilarang sama sekali..pada zaman kejahilan aku..aku pun turut tidak ketinggalan menyambut " HARI KEKASIH " dalam bahasa melayunya..al-maklum lah konon-kononnya tengah hangat bercinta..semuanya nampak baik..sedangkan benda ini adalah haram..aku rasa ramai yang telah tahu..tetapi ada sesetengah mereka buat-buat tidak nampak dan hanya memandang sebelah mata..perkara ini bukan suatu yang remeh..

Mengikut sejarahnya..Valentine ini adalah nama seorang paderi yang telah dipenjarakan..namun pada suatu hari dia telah jatuh cinta kepada seorang gadis yang merupakan anak pegawai penjara tersebut..Hubungan mereka tidak kesampaian apabila paderi tersebut telah dihukum mati..akibat daripada itu..lahirkan " Happy Valentine Day " bagi memperingati kisah cinta paderi ini bersama kekasihnya..

Di harapkan kepada umat Islam tidak perlulah mengagung-agungkan hari yang tidak mendatangkan faedah kepada kita..sekian..renungkanlah..

NEVER SAY NEVER..peace!!

15 comments:

atie said...

jom anti valentine!

yna fazlyna said...

dah tau tapi buat2 tak tau..yang penting yna tak pernah sambut..

yna fazlyna said...

dah tau tapi buat2 tak tau..yang penting yna tak pernah sambut..

yna fazlyna said...

dah tau tapi buat2 tak tau..yang penting yna tak pernah sambut..

Syafiq Rosli said...

atie..yeah..hehe

yna..bgus lah..teruskan

raje carl said...

mmg haram .. tapi ramai tak tau dan buat2 tak tau .. :)

Syafiq Rosli said...

raje carl..yeah u r rght

Mainur Hasnah said...

ye betul.. so sila jenguk ya..

http://chummycliche.blogspot.com/2011/02/jom-join-kempen-14-vs-15-feb.html

ecah said...

inilah gunenyer singl mingle..klo ade kompem2 gedik nk celeb..haha

eT said...

dari dulu xpnah sambut pon...
tp 14feb tu p jalan klcc penuh ngan bunga2an..sonok tgk bunga banyak2..hehehe

Halimatun Sa'adiah said...

btol tu..
kalo nk wat ari kekasih sgt x yah la pd tarikh tsebut...

Awatif Azizi said...

setiap ary p0wn bley jd ary berkasih syg...
x pyh tggu 14 feb~

yoi said...

xpaham nape orang sangat teruja ngan tarikh ni. come on la. its just a date. kesian kat orang melayu, selalu terikut2.

Amanina Sofea said...

mmang rncang xnk smbut..
sbb bkn bdaya kita..

miss aisya said...

bajet sweet couple lah kalau sambut valentine? hehh! haha