Wednesday, February 9, 2011

Buah Pisang Kaki Dari Israel?


Source: Yahoo images

Pisang kaki?? apa itu?? aku pun blur-blur bila dengan nama buah ni..pelik jugak..bentuk dah la tak sama dengan pisang..kemudian tambah pulak kaki..aik??tak nampak pulak kaki dekat buah dekat atas ni..hehe..macam-macam lah..nama buah zaman sekarang ni..aku pun diperkenalkan oleh emak aku pada tahun lepas..punya lah jakun bila aku dengar nama buah ini..

Tapi benarkah buah pisang kaki ini berasal dari Israel..sejauh mana kebenaran..aku tidak pastilah..berita ini aku dapat tahu daripada lecturer aku..dia menyatakan..pisang kaki hanya berasal dari Israel..terkejut jugak aku masa mendengarnya..agak-agak bila aku dah tau ni..aku nak makan lagi tak??jawapannya memang tak lah..haha..

Bagi aku nampak janggal jugak buah ni..rupa macam tomato pun ada jugakkan..rasa pisang kaki ni tidak lari daripada rasa epal sikit..tuh bagi pandangan aku lah..siapa yang belum mencuba buah dari Israel ni..cubalah..dan siapa yang anti-zionist tuh confirm-confirm takkan..hehe..sekadar berkongsi..

NEVER SAY NEVER..peace!!

24 comments:

atie said...

kt Brastagi Indonesia byk buah ni ditanam~

Aina said...

ye ke dari Israel ? alaaa, tapi buah nih sedap . T_T

kay_are said...

2 pisang?? xde rpe macam pisang pun

Syafiq Rosli said...

atie..ye ke..ade jgk eh..

aina..hehe terpulang lah..eheh

kay are..tuh la pasal..aku xnmpk mcm pisang pun

White Bird said...

tk pernah makan tapi pernah tgk org buat sbg buah hantaran kawin..

♥ ♥ ♥ ctiey ♥ ♥ ♥ said...

yeke dari israel?

sy penah makan buah ni.
sy jmpe mase g cameron bulan lepas.
mkcik yg jual 2 ckp buah 2 ada musim2 tertentu je. kt cameron pon ade.

Qaseh tia said...

aik?? bukan ke dr indonesia..saya salah sorg penggemar buah ni..sedap sgt2..

Farhana Sahri said...

adk badik tiri tomato kot..heheeh

tomatokering :) said...

ouh , kalau mcm ceq tomato tu msti sedap . kekeke :P

first time dgr ada buah ni . huu

fariza zulaika said...

tak penah dengar..
first time tau..
makaseh..

manggosteen said...

aku baru tau namanya pisang kaki minggu lepas..sblm ni aku panggil buah plum je..

zikeryhassan said...

rupa macam tomato, rasa macam epal tap kenapa panggil pisang? kenapa tak panggil topal. hehe

mia.lia said...

dkt cameron highlands pn ade la syafiqqq..hehe

NURUL NADIAH MAMAT said...

nice info...

Azwa Azee said...

serius..buah ni mmg cam tomato..hahhaha

sicomot-comel said...

aiyoo..
siyesly baru taw sal kewujudan buah ni..
hahaha

hishh,,tak lalu la nk makan..
huhu

aNNa maRdHiaH said...

owang selalu buat buah ni hantaran kawin..kat cameron ade la penah nmpk gak buah ni tapi tak penah tau pun nama buah ni ..
skang baru tau .. mekasih ea..
kalo tak bodo je sampai bila2..asik tengok tapi tak tahu nme. hehehe...

Aiydalela said...

peliknye pisang kaki tu, betol2 macam tomato. 1st time tengok pisang ni. camne agaknye ek rasa dia. urmmm..

Ujang9897 said...

rase apa..

Syafiq Rosli said...

whitebird..ye ke..ade jgk eh..hehe xpnh nmpk lg

ctiey..tuh la..lect yg cakap..mgkin biji benih dari sn kot..

qaseh..hehe tak tau lah..lect yg habaq mai dekat sy..

farhana sahri..hehe agak lah kot..

tomato kering..haha ceq tomato fight2 lah..hehe

manggosteen..ye ke..aku pn sm lah..nm dia rare gle kot..haha

zikery..haha ko tnya lah pada founder buah ni..haha

mia..hehe mmg lah..dah ade kt mn2 skunk ni..hehe mgkin bji benih dia ke

nurul nadiah..thank eh

azwa..mmg lah..hehe..:)

sicomot comel..ye ke..hehe xpe dah tau kan sekarang..

anna..xpe sm mcm sy jgk dlu..blur2 tau

aiydalela..hehe skunk ni byk dah jual tau

ujang..epal lah..haha

d_tieah said...

Pernah rasa ke?
Memang pelik je nama buah dgn rupa buah tu kan?
Ade ke jual kat Malaysia..
Kalo nak, ingin jugak aku merasa..

Latest entry : Lagi Sambungan 5 Masalah Cinta Terhangat

cik labu said...

penah rase...nenek sy suke makan....org cine slalu jual....sedap buahnye....hehh...btw tq kongsi ilmu..

Woofer Storm said...

slm
tk pena dgr la buah ni,kalau cnfrm dari israel memang tak nak la..boikot israel..heehee

follow sni^^

blog-tips-kurus said...

x sangka berasal dr sane. sebab selalu beli depa tulis dr Korea..