Thursday, August 18, 2011

Isu Agama Semakin Menjadi - Jadi

Aku terpanggil untuk mengutarakan isu agama lebih2 lagi mengenai agama kristian yang menular dalam kalangan umat islam..sebagai contoh yang berlaku di Jalan Klang Lama..siapa sangka sebuah pusat tuisyen yang diberi percuma sebenarnya memberikan ajaran kristian pada kanak2 Islam..aku agak terkejut mendengar berita tuh..ada pihak sanggup mengambil kesempatan mempergunakan murid darjah 1 sebagai mangsa keadaan untuk mempelajari lagu2 gereja..jesus christ..dan macam2 lagi..

Aku bukan nak kecam mana2 agama..memang kita hidup ni satu Malaysia..tetapi masing2 ade kebebasan kan..kenapa perlu libatkan orang lain..ikut lah agama yang sedia ada..tidak perlu untuk mempengaruhi orang lain kan..bukan apa..yang bijaknya mereka mempengaruhi kanak2 yang baru belajar melihat dunia..mereka tuh ibarat kain yang suci..hanya perlu dicorakkan dengan jalan yang lurus..jika tersilap langkah mereka akan turuti apa yang mereka belajar sejak dari mula..

Peranan ibu bapa jugak penting dalam hal ini..mereka harus senantiasa memantau apa yang berlaku...aku harapkan perkara sebegini tidak berlaku..jabatan agama islam dan pihak kerajaan harus memandang serius tentang perkara ini..andau aku ada silap..minta tegur ok..ini hanya untuk renungan bersama..chow

mood: macam2 berlaku sekarang

9 comments:

GR said...

sebenarnya, isu ni dah lama berlaku. cuma maklumat yang ada tu tak diketengahkan. awal 2000 dah ada benda2 macam ni. sekarang ni dah berebut2 orang keluarkan isu ni. ada motif ke tidak, Wallahualam.

cuma mungkin ada kaitan dengan norma kat malaysia ni, isu trend. bila sesuatu isu itu hangat, setiap hari akan keluar isu yang sama je.

apapun, perkara macam ni tak boleh kita ambil mudah. jangan salahkan agama lain, kerana itu memang cara mereka. tapi kaji kembali kelemahan yang ada dalam agama kita sendiri.

tengok, aku dah membebel :P

Muhamad Syafiq said...

macam macam sekarang ni kan ..

Kumbang Jingga said...

agama bukan bende yg boleh dipaksa2...org kristian ni mcm nk paksa masuk agama dorang..dorang tak sedar paderi dorang ada yg gay pastu siapn buat gereja gay...

NURUL NADIAH MAMAT said...

Nauzubillah...
cara dorg attract mmg bijak...gunakan wang.....

♕ Mr.IX ♂ said...

sama terkejutnya bila PM melawat Vatican..

Mohd Khairi Khadzir said...

mne taknye, ade sesetgh org2 kita sendiri yg sokong/galakkan.. bile pihak berwajib dhamik itndakan, dikatakn salah plak hadoiiii...

Finaz Jaafar said...

paling tak boleh blah skrg ni disebarkan komik2 yg boleh mnyesatkan budak2..suruh prcaya dan yakin pd jesus

cik pieja hut said...

yeke , ish ape lah zaman sekarang ni . ade yang sanggup buat macam tuh sekali

Mohd Faziel said...

fuhh,,dunia skunk macam macam berlaku.. bahaya skunk,.. budak budak yg xtau pape pon jadi mangsa,..