Saturday, June 11, 2011

Nyawa Seekor Kera Lebih Bernilai Dari Sebuah Kereta

Kalau nak diikutkan cerita..benda ni berlaku semalam masa aku on the way nak balik rumah..maklumlah mood tengah macam KL gangster ni ala-ala Malek lah katakan..hehe..padahal jauh sekali..tengah khusyuk-khusyuk aku bawak kereta tiba seekor kera bersama anaknya melintas dengan mengejut depan kereta aku..lantas aku pun cakap " Opocot mak kau "..ok aku tipu je..aku tak melatah pun..haha..


Sumber : google

Nak tahu sebab apa aku cakap nyawa seekor kera lebih bernilai?? mana taknya kalau lah aku langgar kera tuh..kan aku dah meragut nyawa seekor kera a.k.a ibu kera..masa tuh kalau tak silap aku dia bawak anak dia..aku terpaksa brek mengejut untuk memberhentikan kenderaan..nasib baiklah kereta - kereta belakang aku tak kemalangan..masa aku tengok belakang bersepah kereta brek emergency..huhu..bukan lah aku nak bela nasib si kera ni..tapi nyawa kita hanya satu..nyawa si kera jugak satu..hmm..itu lah aku cuba maksudkan..bayangkan ibu kera tu mati..siapa yang mahu menjaga anaknya?? siapa yang harus dipersalahkan..sudah tentu aku akan menyesal kelak..


Sumber : google

Aku tak kisah pun kalau kereta aku dilanggar dari belakang semalam..yelah kereta kalau remuk boleh dibaiki der..nyawa kalau dah melayang..memang takde harapanlah kan..so, kepada korang semua kalau lalu tempat - tempat gelap ni jangan lah terlalu laju ok..kadang - kadang kita tak perasan binatang yang melintas..eh aku ni jadi penasihat lah..hehe..ok chow..

mood: peace

13 comments:

schaze zainn said...

wah. baiknya :D
syabas mere dos ;p

simanis said...

Nasib baik awak tak langgar dia...
Syukurlah awak seorang yang sangat berperikemanusiaan...
Semoga Allah tambah 1000 kebaikan untuk awak...Tahniah!

cucu umie said...

len kali kena hati2 bro and lihat kanan kiri lol..hehe kalau semua orng ad sift mcm bro..huhu

MiSz fiFiEyQa said...

Setuju dgn tindakan SR tu..kera pun makhluk Allah jugak..dia pun berhak utk hidup mcm kita..bukannye boleh suka2 je nak langgar.. :)

MiSz fiFiEyQa said...

Setuju dgn tindakan SR tu..kera pun makhluk Allah jugak..dia pun berhak utk hidup mcm kita..bukannye boleh suka2 je nak langgar.. :)

KAMIHIDUP said...

mulia hati. :)

nazirah said...

hahaha terbaik la SR huhu
betul tu .. ibarat kalau
kita langgar nyawa manusia
gak la kan .. bagus SR
pengajaran utk sy and yg lain ;)

Nurfazilah Cipa said...

btol2:)

.fariza. said...

baik bebeno hati mu.
moga monyet tuingat jasamu :P

ain revival said...

x sangka ko penyayang ..huhu

teringat dekat kera2 otw nak g kat UiTM..comel kot mak kera bawak anak2 dy yang kecik2 tuh..

BudaKamponGugup said...

so sweet...

efa said...

hehe terbaik sokong kta2 syafiq tu good!

hana sudradjat said...

begitu prihatin sekali ya anda.bagus2! eh betulkah tak melatah? hehe