Sunday, March 27, 2011

Opps..Aku Makan Tempe Tapi Tak Bermakna Aku Orang Jawa


Source: Google image

Kabare wak?? waras2..hehe..aku bukan Orang Jawa tau..tapi makanan favourite aku memang tempe..tak kiralah orang nak cakap apa pun..hari2 aku makan tempe kot..huhu..yang penting aku puas dapat makanan yang aku minat..haha..hari ni je..mak cik dekat kedai jual makanan..ingat aku orang Jawa..erk??

Makcik, saya orang Bugis lor..hehe..tapi favourite saya memang tempe..hehe..ni aku kena masa nak bayar makanan tadi lah..huhu..

Perbualan bermula:

Aku: Makcik nak bayar..

Makcik: Owh nak bayar ke?? Adik makan apa?

Aku: Saya makan tempe dengan ikan bilis..

Makcik: Aik?? sikit je lauk dik..

Aku: Aha makcik sikit je..sebab saya suka tempe..

Makcik: Ni mesti orang Jawa kan??

Aku: Tergelak kecil di situ..hehe tak lah makcik..sebab saya memang suka tempe..nice..

Aku suka tempe ni..tak tahu kenapa lah..bila makan rasa gian sangat..hehe..memang sedap mengunyah tempe..tak tipu woo..mari cuba!!

Fakta tentang tempe??

TEMPE dibuat daripada kacang soya yang membantu menghindar penyakit jantung dan kencing manis. Kandungan protein dan mineral yang tinggi dalam tempe membantu pertumbuhan serta memperbaiki sel badan yang rosak. Tanpa disedari kebanyakan khasiat yang diperlukan dalam badan dapat dibekalkan oleh makanan tradisional ini, malah kandungan karbohidratnya juga berfungsi sebagai sumber tenaga. Tempe dipercayai mengandungi Vitamin B12 dan bahan anti oksida yang sangat diperlukan oleh badan. 

Sumber: Sini..

mood: like tempe damn much..

25 comments:

sab said...

yup...tempe its my fav too! :)

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

haha..tempe goreng best kot..

Lilyel said...

Salam.

Saya tengah buat survey pasal blogging untuk kertas projek saya. So, kalau berkenan sudilah isi questionnaire di bawah ini. Thank you so much 

https://spreadsheets.google.com/viewform?hl=en&pli=1&formkey=dGlZbzRKVmtxWWhPOWt3c0hIdzF5T0E6MQ#gid=0

Salam,
Lily
Note: Sila abaikan jika anda bukan pelajar IPT. 

APi said...

tempe..
sedap dan murah..
sekali nasik baru 2 hengget je..
haha

tieha ismail said...

heheh tak sukee...tak sukee..tak sukee...wink2~

Rockstar Chan said...

yup! tempe the best..! leh makan tempe je tnpa ada + lauk2 mahupun nasi :)

kaizen said...

tempe Terrrrrbaiiiiiekkkkkk!!!!!!

Fatihah Munini فتيحة said...

saye suke tempe . hari hari makan tempe pun takpe :)

zikeryhassan said...

tempe goreng sedap woo. aku orang jawa. ahaha

i am S!L4H.. said...

ari2 makan tempe? wahhhh wahhh
ni boleh geng ngan Aujinz. haha

*suke tempe cicah ngan sambal kicap*
adehh meleleh plak

i am S!L4H.. said...

ari2 makan tempe? wahhhh wahhh
ni boleh geng ngan Aujinz. haha

*suke tempe cicah ngan sambal kicap*
adehh meleleh plak

::NelyLeyana:: said...

aku suke makan tose

tp aku bukan org india

Bella Bell said...

saya pon suke tempe goreng! best sangat2...hehe..tp saya bukan org jawa..cuma kalau balik kampung kat merlimau mesti nenek masak tempe goreng..hehee

bedpet said...

layaan tempe goreng. sodap :)

bedpet said...

layaan tempe goreng. sodap :)

solo molo said...

tempe sedap !!!~


entry terbaru > http://solomolo.blogspot.com/2011/03/femes-wa-cakap-sama-lu.html

Farhana Jafri said...

org bugis pny selera bukan sme ke ngn jawa?? cs kbnyakan kwn aku yg bugis mmng suke mkn tempe... tekak aku je demand sket.. mngade trlebih.. bau pon xboleh...hu3

mahfudzah said...

aku suke tempe gak! tapi tempe gorang jelaaa.cicah ngn kicap pedas.pehh! terangkat!

eyka yuca mika ツ said...

dah lame tak mkan tempe (:

qin said...

xpnah mkan tempe,xtau rse cam ne..

Cik Embun said...

sy suka tempeh... tp family sy xsuka.. sy sorg sja yg hadap tempeh nih.. makan sorg2 x syok...

Nurfarahana Abdul Aziz said...

uish tempe kalau goreng pastu makan cecah sambal kicap..ya Allah nikmat...hehe...

epul said...

Benda berasaskan soya tak berapa elok untuk lelaki...Especially dalam kuantiti yang banyak...Sebab ia meransang pertumbuhan hormon wanita if I'm not mistaken...dlu pernah terbaca dalam Men's Health.

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ said...

ehss..sama r!!
suka gak tempe..
kalo goreng celup tepung besh!!
tp besh lagi kalo goreng bercili..
eee!!
makan ngan tempe aje nasi pun sodap!!

salam singgah dari mummy weiyda!!♥
keep it up blogging ya dear!!♥
(◕‿◕✿)

hi fwenz!! keep it up blogging ya!! Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

Ismet Ulam Raja Pegaga said...

tur la namanya penangan temper...dh cuba skali pasti nk lagi lagi dan lagi..huhuhu
makan tempe byk2 leh kulit licin...(: