Thursday, January 20, 2011

Bila Lelaki Mula Berbicara Tentang Perasaan

Waktu malam yang tenang di temani bunyi cengkerik..lantas aku mencapai laptop dan jari jemari aku terus bergerak menghasilkan entri..tiada info penting untuk dikongsikan..hanya sekadar bingkisan kata..aku tidaklah pakar membicarakan mengenai perasaan..tetapi ianya lahir daripada pengalaman yang aku timba selama aku hidup..serta pendapat daripada golongan-golongan yang jauh berpengalaman dari aku..

Perasaan??

Adakah ia sekadar perkataan atau pun mempunyai maksud yang tersirat..perkara sebegini hanya terjawab apabila kita sendiri yang dapat menjawabnya..bila bercinta sudah tentu perasaan seseorang pasti disentuh oleh si dia..siang tadi..kenalan aku di facebook menanyakan..bagaimana harus kita pilih pasangan kita??

Lantas aku menjawab..pada mulanya aku berkata..hanya menggunakan hati..kemudian kenalan aku masih meraguinya..boleh ke kita memilih pasangan menggunakan hati..maka dia menjawab " ikutkan hati, kita mati "..bila aku fikirkan balik..mungkin betul cakapnya..jadi aku mengambil keputusan..menggunakan hati dan akal..dengan adanya akal..kita dapat berfikir..yang baik mahupun yang buruk..

Kenalan aku masih tidak berpuas hati..dia menjawab..kalau dah bercinta..semuanya buta..hanya melihat yang indah sahaja..bagi aku perkara ini diri sendirilah yang dapat membantu kita..daripada leka dibuai bahana cinta buta..aku sebagai temannya..aku hanya boleh menasihati memberikan pendapat..aku tidak boleh mengubahnya tanpa bantuan daripada dirinya sendiri..

Perasaan seseorang manusia mudah dinodai..berhati-hatilah bila didekati oleh seseorang yang baru di dalam hidup kita..memandang malam semakin kelam..mata aku semakin pejam..akan aku bawa diri ke katil..sekian..

NEVER SAY NEVER..peace!!

15 comments:

ann said...

yup..cinta dari hati? hurmm
teropong dulu si dia yg kamoo baru kenali...sbb,org cakap..

tuk jatuh hati pd seseorang..
cuma mengambil masa seminit
tuk membenci hanya ambil masa seminit
dan tuk melupakan sesorang mengambil mase yg lame....

ayat tuh anis ringkaskan..nt anis cri yg complete punye eh..hehe

ijatnuar87 said...

cinta itu dari mata,turun kehati,biler dah turun kehati,hati akan tanya akal apakah cinta itu...apa jua jawapan akal akan menentukan sma ada cinta itu akan kekal atau berubah kepada benci...

daylachan said...

bese kalo cakap pasal perasaan laki ke pompuan lagi jiwang??;P

kay_are said...

for me, hal2 macam ni tanye diri sendiri je.. bile rase ske someone 2, try harder 2 steal their heart.. jangan simpan je nanti nyesal akhirnye (pengalaman mase lalu yang aja)

eja said...

sush nk fhm seseorg y bernama lelaki

Ujang9897 said...

ayat lu taraf cendikiawan la bro..hehe..

dikdah said...

cinta...seindah bunga di taman..lalallala~

Syafiq Rosli said...

ann..wow nice komen..kata-kata awak memang menarik

ijat nuar..thank 4 da komen..:)

daylachan..perempuan lah kot..hehe

kay are..tau xpe..diri sndri lah yg mencorakkan kita bagaimana harus kita pilih

eja..no komen lah..kadang2 perempuan jgk sukar difahami..

ujang..wah mn ade bro..

dikdah..hehe..

MaErA kZz said...

kata-kata pujangga...haha...mcm pelik je...btw,ske entry ni..

Syafiq Rosli said...

marea kzz..thank eh

nazrul ashraff said...

nice entry..haha..berfalsafah ye kamu..tp, x nk amik chenta buta..nk amik gak chenta celik!!

Syafiq Rosli said...

nazrul..thank eh

Dai Sasaki said...

tp kalo ati tgh pusing tatao na pilih yg na satu cne???
hahhaha padahal sume uh tanak!!!!

Wahida Nasution Thakhrim said...

suka sangat entry ni.. (^^)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

Masih ada tak cinta macam julie+romeo, shinta+rama, laila+majnun?