Tuesday, February 8, 2011

Kenapalah Aku Dijadikan Manusia?? Mengapa Tidak Robot??


Sumber: Yahoo image

Apakah erti kehidupan sebagai manusia jikalau hidup tidak keruan..di manakah kepuasan menjadi sebagai seorang manusia..hampir setiap hari aku mendengarkan rintihan mengenai perangai manusia..apakah manusia tidak berakal..sanggup melakukan perbuatan yang sekejam ini..aku tak sanggup seorang ibu diperlakukan begini..

Usia kian ditelan masa..aku pikirkan..apakah perlu aku menjadi manusia..kadang-kadang..sanggupkah hari-hari mendengar rayuan seorang ibu yang tidak bersalah..aku tak nak mendengar semua itu..hati aku pedih bila mendengarnya..kenapalah aku harus dengar..Dulunya aku bayangkan kehidupan dewasa sangat aman dan damai..tetapi lain pula jadinya..lain yang ku harapkan..lain yang ku dapat..

Kan lebih baik aku menjadi seorang robot..tidak mempunyai perasaan atau pun jiwa..tidak tahu erti kepedihan yang di alami oleh hati..kan bagus..hanya diam tidak berkata-kata..bergerak bila disentuh oleh manusia..aduhai..apalah mahu jadi ni..menjadi manusia pasti merasai perasaan terluka..pedih yang sukar digambarkan..apatah lagi bermacam-macam ragam manusia yang harus di hadapi..

Memang sukar untuk kita ketahui apa yang berlaku..jadi hiduplah tanpa perasaan hasad dengki dan jangan lokek menyumbangkan senyuman..

NEVER SAY NEVER..peace!!

13 comments:

ria said...

huhuhuhu. . lumrh lehidupan seorang manusia. . di sebalik kejadian pasti ader hikmahnye. .

y u y u Z u l a i k h a said...

robot nak jadi manusia... boleh buat tanpa arahan orang ^^

fairuz said...

dah bagi betis, nak peha plak! hahaha. manusia sebaik2 makhluk beb. sile hargai. keh3 ceramah plak aku

Syafiq Rosli said...

ria..tuh lah..nk wat cm ne kan..:)

fairuz..haha xpe2 msg2 blh bg pndapat

MAPPIAU said...

tapi kalau manusia lebih menghargai sesame manusia, make bahagiela hidup kite sebagai manusia (ecece puitis la pulak ayat akak tetibe hikhikhik :P)

Syafiq Rosli said...

mappiau..sodap kata2 akak ni..:)

Citarasa Rinduan said...

shafiq--
heheheheh....awat kak ayu tak jadi mesin basuh??

hehehehehehe

SiS NaD said...

JaDi MaNuSia BeST!~ LeH MaKaN MaCaM2... RoBoT TaK LeH MaKaN... :D

Heidi Shafiq said...

giler ko.. klu jd robot x dpt la usha awek..

anamizu said...

kalo jd robot mcm edward tgn gunting tu ok gak syafiq ^^

misz molecule said...

meh saya sumpah kamu jadi robot.hahah

Syafiq Rosli said...

CR..sis hehe adeh nk ke jadi mesin basuh

Sis nad..hehe makan je tau eh..

heidi..haha adeh nk awek je

anamizu..hehe tuh la leh design pokok

efa said...

uish robot tak best la...sebab robot tak leh makan+minum dan lain2 yang manusia ada. robot bila set bru jalan...dan robot ni tak da perasaan cm manusia hoho takmo jd robot...huhu tak syok..